Cross Media Marketing

Cross Media er et begreb, der dækker over kommunikationen, der udfolder sig i et samspil på tværs af noget, som i dette tilfælde kanaler.

Samme indhold på flere kanaler

Genbrug dit indhold på tværs af flere kanaler. Producer indhold med små variationer. Hver gang du laver et nyt stykke indhold, bør du overveje, om det kan anvendes på flere kanaler. Har du skrevet et blogindlæg, kan du overveje at lave en video. Måske kan den samme historie fortælles på både LinkedIn og Facebook, med to forskellige indgangsvinkler.

Husk folk skal påvirkes optil 7 gange (nogle gange flere) før de tager den afgørende beslutning (Decision).

Sammenkæd de forskellige kanaler

Skab sammenhæng

For at skabe sammenhæng mellem dine kanaler er det vigtigt at kæde de forskellige kanaler sammen. 

Prøv om du kan give dine kunder en sammenhængende oplevelse ved at kæde dit indhold sammen. Dette kan gøres ved eksempelvis at lave ”Retargeting” annoncer på Facebook.

Har du mange, der besøger din blog, kan du opsætte en ”Retargeting” annonce på Facebook, henvendt til dem, der har besøgt din blog, med budskab om at følge dig på LinkedIn, hvor du måske skriver artikler du deler med dig netværk. 

Gør det muligt for brugerne at dele indholdet

Deling af indhold

Du kan desuden gøre det muligt på din blog eller i din webshop at dele, enten via Facebook, sms eller via mail. Skriver du artikler på LinkedIn kan du opfordre dine læsere til at kommentere din artikel. 

Beløn dine fans

Ambassadører

Du har sikkert oplevet at modtage en ”Topfanbadge” på Facebook. Topfanbadges gives til aktive følgere.
Disse aktive følgere er dine ambassadører. Dem kan du eventuelt belønne med et gavekort, en fordel o. lign. Ambassadører er MEGET vigtige og skal derfor plejes.

Fasthold interessen med Cross Media

Lead Nurturing

Udsend jævnligt små budskaber og fasthold interessen. Arbejder du med e-mail marketing kan du opsætte en serie af e-mails. En anden mulighed er at arbejde med Retargeting annoncering, som tidligere beskrevet. Eller du kan gå skridtet videre og arbejde med marketing automation.

Fokuser på din primære kanal

Den primære kanal

Som oftest er hjemmesiden virksomhedens primære kanal, når vi taler digital marketing. Det er her du har det største "reach og control", som jeg har beskrevet her:Valg af kanaler

Med en brugervenlig hjemmeside kan du: ​​​​Skabe synlighed i Googles søgeresultater. Samle data på dine besøgende. Udbygge din mailliste. Arbejde med lead scoring og dermed skabe sammenhæng mellem salg og marketing.

Alle øvrige kanaler såsom nyhedsbrev, Facebook, LinkedIn, Youtube m.v. bruges til at skabe bro til din primære kanal eller til at sammenkæd e dine kanaler, i form af engagement og delinger.