Søgeordsanalyse

Kundeindsigt er forudsætningen for SEO

Ingen SEO unden kundeindsigt

Kender du bare lidt til SEO optimering også betegnet som søgemaskineoptimering, ved du også at en søgeordsanalyse, er den væsentligste disciplin der går forud for alt SEO arbejde.

En søgeordsanalyse, også betegnet som en keywordsanalyse, har til formål at identificere de ord eller søgefraser dine kunder benytter, og dermed ord af høj relevans (konvertering), men samtidig ord der er forholdsvis mange søgninger på.

En søgeordsanalyse giver dig svar på, hvilke spørgsmål kunderne stiller, sprogbrug, søgeadfærd - altså hvilken intentioner har brugerne. Er der tale om informationssøgning, navigationssøgning eller transaktionssøgning.

Indenfor alle brancher findes fagudtryk. Glemmer du at tage højde for dette på dit website, risikere du at kunderne finder frem til dine konkurrenter i stedet for dig.

 

Metoder til at få indsigt i hvilke søgeord kunderne anvender

Der er flere metoder til at finde frem til de gode søgeord/søgefraser. Benyt Google suggest og de relaterede søgninger du finder nederst på siden i Google.

Kig også på konkurrenternes websites. Hvem har de gode placeringer i Google? Hvilke ord og udtryk bruger de? Der findes også en lang række af Online værktøjer såsom Google trends, Adwords Keyword planner, Google Search Console m.fl. som alle har hver deres fordele og ulemper.

Men vigtigst af alt - Lyt til kunderne – Spørg kunderne. Følg med på de Sociale medier og i Fora. Hvilke ord og sætninger benytter kunderne. Snak med salgs- og kundeserviceafdelingen, sælgerne, kollegaer og eventuelt samarbejdspartnere.

Når du først er godt i gang så tag et kig i google Analytic. Hvilke søgeord benytter de kunder der eventuelt foretager en konvertering i form af et køb, kontakt til virksomheden, download af guide o. lign.

God fornøjelse med at finde de relevante søgeord.

 

Share: