Kundeindsigt med Usability-test

Taber din hjemmeside besøgende!

I sidste indlæg beskrev jeg hvordan man med A/B test kan blive klogere på hvad der virker og hvad der ikke virker, med henblik på konverteringsoptimering. I denne uge vil jeg sætte fokus på Usability testing, hvilket er en af mine absolut fortrukne metoder, til at opnå kundeindsigt, når det omhandler UX.

UX handler om User experience design, på dansk brugervenlighed. UX er en proces der skal forbedre brugerens oplevelse, anvendelighed eller tilgængelighed i samspil med produktet, som i dette tilfælde omhandler websites.

Ved at foretage en usability test, kan jeg få informationer om brugernes barrierer i henhold til at interagere på websitet.

  • Om de forstår navigationen
  • Om de finder indholdet troværdigt og brugbart
  • Om der mangler funktioner
  • Og brugernes generelle indtryk at siden
  • Og meget mere....


En usability test, er en test hvor en bruger bliver sat foran en PC eller mobilenhed. Her bliver brugeren bedt om at tænke højt, mens de navigerer rundt på websitet, her af navnet tænkehøjttest. Undervejs vil de blive stillet spørgsmål og får nogle opgaver de skal løse.

Fordele ved en Usability test

Fordelen med Usability testing, er at en sådan test kun kræver ganske få testpersoner, også betegnet respondenter. Ifølge usability Expert Steve Krug som har skrevet bogen Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, kræver usability testing kun 3 testpersoner, da en Usability test ikke skal bevise noget, men derimod at identificere anvendeligheden.

Husk at opsætte mål for dit website

Rigtig mange virksomheder har:

  • Et super flot website
  • Det er mobilvenligt
  • Indholdet er SEO optimeret
  • Og hastighedsoptimeret

Der bruges masser af penge på at skaffe leads (besøg) til websitet, men de mange besøgende forlader ofte websitet efter kort tid, for at vende tilbage til Googles søgeresultater. 

Hvad går galt!

Desværre mangler mange, nogle målsætninger for deres website. Hvad ønsker vi de besøgende skal foretage sig på vores website?

Driver du en webshop, vil dit mål være at de besøgende skal konvertere i form af et køb. Er din virksomhed derimod, en produktionsvirksomhed, der sælger vare til et forhandlernetværk eller en servicevirksomhed der sælger serviceydelser på abonnement, så kunne målet med websitet være, at få de besøgende til at konvertere i form at kontakt til virksomheden eller at tegne et abonnement.

Et website bør gerne have opsat flere mål. Såsom at downloade et dokument, visning af en video o. lign. da dette kan give dig en indikation af, om indholdet på websitet er interessant for de besøgende. I mit indlæg ”Kunden har magten” har jeg beskrevet hvordan du i Google Analytic kan arbejde med opsætning af mål.

Når målsætningen for virksomhedens website er på plads. Kan vi nu koncentrere os om UX og usability testing. Lad os antage at din virksomhed ønsker de besøgende skal tilmelde sig et abonnement via websitet. Så kunne det jo være oplagt at teste tilmeldingsflowet og synligheden af call to action ”tilmeld abonnement her”. 

HVAD ER CALL TO ACTION! Call to action er en opfordring i form af en knap, en tekst,
et banner o. lign. til at foretage en handling (konvertering).