Analyse & strategi

Hvad indeholder en digital strategi?

I arbejdet med at udarbejde en digital strategi anvender jeg ASEK-modellen, fra bogen “Online markedsføring – Den store grundbog”.
Modellen består af fire komponenter - en analysedel, en strategi del, samt en eksekveringsdel og en kontroldel. 



 

ASEK-modellen

Del 1. Analyse:
En god gennemarbejdet digital strategi kræver i første omgang en grundig analyse. En sådan analyse vil typisk bestå af en analyse af virksomhedens nuværende aktiviteter, en konkurrentanalyse samt en kundeanalyse for at udpege jeres målgruppe og deres adfærd og beslutningsprocesser.

Del 2. Strategi:
Med indsigt i din målgruppe og deres beslutningsprocesser, dine konkurrenters tilstedeværelse samt din egen digitale tilstedeværelse, skal der nu udarbejdes en digital strategi bestående af langsigtede og kortsigtede mål og KPI´er. 

Del 4. Eksekvering:
Eksekvering handler om at få opgaverne løst. At få skabt sammenhæng mellem de valgte kanaler. Få lagt en såkaldt handleplan som beskriver præcis, hvordan og i hvilken rækkefølge der skal eksekveres. Og i en større virksomhed en plan for, hvem der udfører opgaverne.

Del 3. Kontrol:
For at sikre at opsatte mål og KPI’er bliver fuldt op på, bør der altid opsættes konverteringssporing på dine udvalgte kanaler, med henblik på løbende optimering og forbedringsmuligheder. 

Hvor står vi idag?

Del 1. Analyse

For at finde frem til, hvor virksomheden står i dag med henblik på at opsætte nogle konkrete mål, skal der laves en Situationsanalyse som kan bestå af følgende punkter:

Virksomheden - Hvad gør I allerede?

  • WHY - Eksistensgrundlag
  • The content tilt  - det forretningsmæssige mål
  • Analyse – Online/ fysiske tilstedeværelse​​​​​​​
    - Hvad er status på de sociale medier og de annonceringsformer der anvendes i dag?
    - Gennemgå websitets funktionalitet
    - Tag desuden et kig på virksomhedens online omdømme og konkurrenceevnen online.
    - Organisationen og dens begrænsninger

Målgruppe og adfærd - Hvem er kunderne?

  • Analyser målgrupperne og deres adfærd
  • Kortlægning af kunderejsen
  • Udarbejdelse af Personas 

Konkurrence - Hvad gør konkurrenterne?

  • Konkurrentanalyse 

 

En analyse af din virksomheds nuværende aktiviteter kan omhandle mange forskellige data, herunder data fra Google Analytic. Men egne søgninger kan også skabe et godt billede af virksomhedens online synlighed og omdømme. Har du ikke tidligere anvendt Google Analytic, her jeg skrevet en guide:Kundeindsigt med Google Analytic

Virksomheden vigtigste kanal nemlig websitet, bør gennemgås for fejl og mangler. Til dette kan jeg anbefale værktøjer som:

  • Google Search Console: Find tekniske fejl, relevante søgeord m.m.
  • Screeming frog: Et godt SEO-værktøj til at identificere fejl såsom 404 sider (slettede sider), dobbeltindhold, manglende Meta-beskrivelser og meget mere.
  • Google Pingdom: Tjek hastigheden på dit site (ingen gider et langsomt site og slet ikke Google) 

Sidst men ikke mindst kan du gennemføre en Responsiv design test, der findes flere gratis designtestere på nettet. 
Du bør også teste brugervenligheden af dit website. Er du i tvivl om brugervenligheden er ok, kan du lave en såkaldt Usability test. Læs mere om denne form for test her: Kundeindsigt med Usability test

 

Hvor og hvordan skal vi kommunikere?

Al god kommunikation kræver grundig indsigt i dine kunder, jeg har gennem årene beskæftiget mig rigtig meget med netopkundeindsigt og kortlægning af kunderejser

Kundeindsigt kan opnås gennem data og gennem kundeinterview. Har du resurserne til rådighed, vil jeg til enhver tid anbefale af kortlægge kunderejsen. Med indsigt i kunderne vil du kunne kommunikere langt mere effektivt med det rette budskab på det rette tidspunkt. Konsekvensen af ikke at have denne indsigt og foretage denne tilpasning af kommunikationen, er at du som virksomhed med stor sandsynlighed taber kunderne undervejs.

Du han læse meget mere om kortlægning af kunderejsenher, hvor du også kan downloade min e-bog om kunderejsen. Mangler du inspiration til at opnå indsigt i dine kunder har jeg desuden skrevet flere blogindlæg om emnet: Kundeindsigt »

Kortlægning af kunderejsen