Usability test

Bliv klogere på, hvad der virker og hvad der ikke virker

Få indsigt i dine webbesøgende og bliv klogere på,  hvad der virker og hvad der ikke virker på dit website med en usability test. 

UX handler om User experience design, på dansk brugervenlighed. UX er en proces, der skal forbedre brugerens oplevelse, anvendelighed eller tilgængelighed i samspil med produktet, som i dette tilfælde omhandler websites.

Ved at foretage en usability test kan jeg få informationer om brugernes barrierer i henhold til at interagere på websitet.
•    Om de forstår navigationen
•    Om de finder indholdet troværdigt og brugbart
•    Om der mangler funktioner
•    Brugernes generelle indtryk at siden
•    Og meget mere...

Hvad er en usability test?

En usability test er en test, hvor en bruger bliver sat foran en PC eller mobilenhed. Her bliver brugeren bedt om at tænke højt, mens de navigerer rundt på websitet, heraf navnet tænkehøjttest. Undervejs vil de blive stillet spørgsmål, og få nogle opgaver de skal løse.

Fordelen med Usability testing, er at en sådan test kun kræver ganske få testpersoner, også betegnet respondenter. Ifølge usability expert, Steve Krug, som har skrevet bogen Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, kræver usability test kun 3 testpersoner, da en Usability test ikke skal bevise noget, men derimod at identificere anvendeligheden.

 

Hvad er hjemmesiden formål?

Rigtig mange virksomheder har:
•    Et superflot website
•    Det er mobilvenligt,
•    Indholdet er seo-optimeret
•    Og hastighedsoptimeret


Der bruges masser af penge på at skaffe leads (besøgende) til websitet, men de mange besøgende forlader websitet efter kort tid.

Så, hvad går galt?

Desværre mangler mange virksomheder klare definerede mål for deres website.

Hvad ønsker vi de besøgende skal foretage sig på vores website?

Driver du en webshop, vil dit mål være at de besøgende skal konvertere i form af et køb.
Er din virksomhed derimod en produktions virksomhed, der sælger varer til et forhandlernetværk, eller en servicevirksomhed der sælger serviceydelser på abonnement, så kunne målet med websitet være,  at få de besøgende til at konvertere, ved at tage kontakt til virksomheden, eller at tegne et abonnement.

Et website bør gerne have opsat flere mål. Såsom download af dokumenter, visning af video o. lign. da dette kan give dig en indikation af, om indholdet på websitet er interessant for de besøgende.

I mit blogindlæg”Kunden har magten”har jeg beskrevet, hvordan du i Google Analytic kan arbejde med opsætning af mål.

Hvad kan en usability test hjælpe os med?

Når målsætningen for virksomhedens website er på plads, kan vi nu koncentrere os om UX og usability test.
Lad os antage, at din virksomhed ønsker de besøgende skal tilmelde sig et abonnement via websitet. Så kunne det jo være oplagt at teste tilmeldingsflowet, samt synligheden af call to action ”tilmeld abonnement”. 
Ved at teste hjemmesiden, kan vi blive klogere på hvad der virker og hvad der ikke virker, og dermed måske er direkte årsag til manglende konverteringer.
Med indsigt i dine webbesøgende, har du bedre forudsætninger for at optimere call to actions og websitet generelt.
Call to action er en opfordring i form af en knap, en tekst, et banner o. lign. til at foretage en handling, også betegnet som en konvertering.