Optimering frem for annoncering!

Det kan godt virke svært at lægge en digitalstrategi, for hvor skal der satses og med hvilke ressourcer. Mange virksomheder er dog enige i at der skal genereres flere leads (besøg), som i sidste ende skal øge omsætningen.

Det er af min overbevisning at det ikke gavner, at bruge alle sine penge på at tiltrække flere leads, hvis det website du leder dem hen til, ikke er særlig god til at konvertere de besøgende til kunder.
Og hvilke omkostninger er der forbundet med at tiltrække disse leads!

Brug af AdWords

Alle der arbejder med Adword o. lign. online annoncering, ved at det er dyrt af benytte sig af annoncering i Google. Eksempelvis er det ikke ualmindeligt at virksomheden skal betale 10 kr. pr.klik på populære søgeord, for at være synlig og dermed tiltrække én besøgende til websitet.

Det koster altså 1000 kr. at tiltrække 100 besøgende.

Lad mig give et eksempel på hvad Adwords kan koste virksomheden kontra at bruge pengene til optimering af eksisterende shop eller design af en helt ny shop.

Et lille eksempel..

Lad os antage at virksomhedens nøgletal på årsbasis, så således ud:

Virksomhedens nøgletal

    Årligomsætning = 1.350.000 kr.
    Konverteringsrate = 1,5 %
    Gns. Ordrestørrelse = 600 kr.
    Antal ordrer – årligt = 2.250
    Antal besøgende – årligt = 150.000

Virksomheden gør nu sin hjemmeside mere brugervenlig og salgsorienteret, hvilket betyder, at konverteringsraten stiger fra 1,5% til 2% – altså en stigning på 0,5%. Det betyder, at virksomheden øger sin omsætning med 450.000 kr.


Skulle virksomheden have opnået en tilsvarende stigning udelukkende ved køb af Adwords til eksempelvis 5 kr. pr. klik.

Skulle virksomheden generere 50.000 flere leads. Hvilket svarer til en investering i Adwords på 250.000 kr. som virksomheden i stedet kunne have brugt på optimering af eksisterende website eller brugt på et helt ny website.

Er du i tvivl om hvorvidt jeres virksomhed skal optimere eller annonce - skaffe nye leads (besøg)!


Så kontakt mig for en vurdering af jeres website.