Personas

Har din virksomhed planer om at arbejde med content marketing kan det være en rigtig god ide at få udarbejdet nogle personas.

Med en persona får du sat ansigt på din målgruppe og får indblik i deres mindset, hvilket er en væsentlig del af at levere det gode relevante indhold, der skaber det engagement vi alle så gerne vil opnå.

Pointen med at anvende personaer er at personalisere indhold og dermed øge forbrugerens følelse af relevans, og netop derfor bør personas opdeles efter deres beslutningsproces.


"Hvis du ikke får defineret Personaernes beslutningsproces i de rette trin og hændelser, så vil du gå glip af de øjeblikke som er afgørende for deres købsbeslutninger." 

Skriver Sebastian Gullak i sin bog om marketing automation
 

Empathy-mapping

Beslutningsprocesser påvirkes af bl.a. følelser, tanker, medierne, familie og venner, og ikke mindst individuelle behov og drømme. Dette danner tilsammen vores mindset.

Netop derfor anvender jeg Empathy-mapping som er et værktøj der netop giver indsigt i følelser og tanker, og dermed giver svar på, hvilke problemer mine personas slås med. Af hvem og af hvad de påvirkes af når væsentlige beslutninger tages, og ikke mindst hvad trigger dem i en beslutningsproces.

Med udgangspunkt i et Empathy-map gennemføres en række interviews. Herefter sammensmeltes de personer hvis data, præferencer og adfærd ligner hinanden mest muligt, og derfor har en sammenlignelig beslutningsproces, som jeg skal bruge i arbejdet med at skabe en model og en plan for, hvordan jeg skal påvirke forbrugerens beslutningsproces.

I gang med personas

Vil I vide mere om fordelene ved at bruge personas, eller ønsker I hjælp til at udvikle og anvende dem, så kontakt A.Schwalbe Consulting  telefon 30661332  eller på mail kontakt@aschwalbe.dk